f1992449e329dba4cfd8d175a5fa49db_f500
Nieuws

Interview met Montapacking

Het is een van de meest innovatieve bedrijven die Gorinchem rijk is. Met roots in de regio, maar met drie vestigingen meer dan stevig gevestigd in Gorinchem. Montapacking is in tien jaar tijd vanaf niets uitgegroeid tot het één na grootste fulfilmentbedrijf in Nederland.

Montapacking is ontstaan als inpakbedrijf in Nieuwland. Inpakken doet het nog steeds, voor grote internationale ondernemingen zelfs, maar het is ‘slechts’ een (steady maar) bescheiden onderdeel van de bedrijfsactiviteiten van Montapacking. In 2010 besloot eigenaar Edwin van der Ham zich ook op fulfilment te gaan richten en na een langzame start, de eerste order kwam na twee jaar, is het daarmee gegroeid tot het bedrijf dat het nu is.

Tien vestigingen, 120 duizend vierkante meter opslag, een groei met tientallen procenten per jaar, zeshonderd werknemers (waarvan 10 tot 15 procent met een afstand tot de arbeidsmarkt) en 650 webshops als klant. En daar komen er wekelijks twee bij. Voor die webshops verzorgt Montapacking dus de fulfilment: de logistiek en de IT. Oftewel: Montapacking zorgt ervoor dat alle producten die in de webshops worden besteld bij de klant terechtkomen. En aangezien het adagium luidt ‘voor middernacht besteld is de volgende dag in huis’ worden er elke dag om tien over twaalf ’s nachts vijftigduizend pakketjes in bussen van DHL en PostNL geladen bij Montapacking voor de deur.

Montapacking is dus het een na grootste fulfilmentbedrijf in Nederland en dat komt door het haast perfecte ‘slagingspercentage’ van juiste en tijdige bezorging. ’99,98 procent gaat goed. Dat is essentieel’, zo legt Edwin van der Ham de lat hoog. ‘Want waarom bestel je bij een webshop? Omdat je rekent op tijdige levering van het juiste product en goed verwerkte retouren. Gebeurt dat niet, dan haak je af als klant.’

De druk om dag in dag uit tienduizenden bestellingen goed te verwerken schijnt onmogelijk te dragen, maar waar Montapacking goed in is, is het voorspellen van die bestellingen. ‘Om vier uur ’s middags kunnen we 90 procent nauwkeurig alle aankopen van die dag voorspellen. Dat wordt allemaal door software gedaan, op basis van onder andere trends en seizoensinvloeden. Op de dag dat de kinderbijslag komt, wordt er veel kinderkleding verkocht bijvoorbeeld. Het speelt allemaal mee. Op basis van die voorspellingen schakelen wij voldoende uitzendkrachten in om de bestellingen te verwerken.’ De prognoses zijn extra waardevol voor klanten, omdat zij hun voorraden erdoor kunnen reduceren of tijdig kunnen aanvullen. Alle software die het bedrijf gebruikt wordt door zijn eigen developers ontwikkeld.
Naast de fulfilment en het inpakwerk heeft Montapacking recentelijk een derde markt ontgonnen: het beschikbaar stellen van zijn eigen geavanceerde software aan klanten die de logistiek naar consumenten toch graag zelf willen blijven doen. AkzoNobel en Makro zijn onder de eerste afnemers.

IKG
Sinds begin dit jaar is Edwin van der Ham lid geworden van de IKG. ‘Ik was al jaren van plan lid te worden, maar het kwam er niet van. Dat lag niet aan de IKG of aan mij, soms blijft zoiets gewoon wat te lang liggen. Edward van der Meijden nodigde me uit voor de nieuwjaarsreceptie. Dat was de eerste keer dat ik erbij was en ik vond het hartstikke gezellig. Dus ik ben eindelijk lid. Het is altijd goed om met ondernemers te praten. Uiteindelijk lopen we, groot of klein, allemaal tegen dezelfde zaken aan.’
Van de tien Montapacking-vestigingen staan er drie in Gorinchem: op Papland, op Gorinchem-Oost én het Innovation Center aan de Stationsweg. Op die laatste locatie wordt continu gewerkt aan nieuwe, betere software, waarmee het voorspellen en verwerken van bestellingen geperfectioneerd wordt.

http://www.montapacking.nl