IMG_1214

Belangrijk persbericht Rijkswaterstaat A27

Er is een belangrijk persbericht verschenen vanuit Rijkswaterstaat over de plannen omtrent de A27. Het bestuur van de IKG heeft daarop een eerste reactie die we graag met je delen. Onder onze reactie vind je het volledige bericht van Rijkswaterstaat. De trajectkaart is als document bijgesloten.

​Eerste reactie IKG bestuur:​

  • Nu voor het eerst is het zeker dat er twee nieuwe Merwedebruggen zullen komen.
  • Oorspronkelijke planning, oplevering 2031, wordt ‘enkele jaren’ opgeschoven: verkeersoverlast houdt langer aan.
  • Rijkswaterstaat verwacht pas medio 2026 te kunnen bepalen wanneer de eerste en tweede Merwedebrug gereed zijn. Voor dat moment geen nieuwe planning.
  • Zorgpunt is dat na realisatie Merwedebruggen de A27 van noord naar zuid van afrit Werkendam naar afrit Hank van 4 naar 2 rijstroken gaat.
  • Geen budget meer (€ 0,00) voor vervanging bruggen Keizersveer en Houten; moet door de politiek opnieuw beschikbaar gesteld worden.
  • Wethouder Marjo Molengraaf tevreden over resultaat: ‘Onze lobby voor twee nieuwe Merwedebruggen heeft gewerkt!’

Het pers​bericht van Rijkswaterstaat:
Gefaseerde realisatie project A27 Houten – Hooipolder
Extra budget voor bereikbaarheid belangrijke Noord-Zuidverbinding

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt over een lengte van 47 kilometer verbreed en vernieuwd. Het project heeft te maken met aanzienlijk hogere kosten dan voorzien. Oorzaken hiervan zijn prijsstijgingen, huidige marktspanning, een te lage initiële raming en voortschrijdende inzichten (o.a. de grote complexiteit en slechtere staat van het areaal). In de voorjaarsnota is aanvullend budget vrijgemaakt waardoor het project met urgentie kan worden vervolgd.

Het project wordt daarom gefaseerd uitgevoerd. Te beginnen met de meest urgente projectonderdelen. Minder urgente projectonderdelen worden later gerealiseerd.

Werkzaamheden in uitvoering

De werkzaamheden voor de uitbreiding van knooppunt Hooipolder en de aansluiting bedrijventerrein Groote Haar bij Gorinchem zijn volop in uitvoering. Hier gaan we onverminderd mee door. Zo wordt bijvoorbeeld komende zomer de onderdoorgang bij knooppunt Hooipolder onder de A27 ingeschoven.

Werkzaamheden korte termijn
Werkzaamheden die vanuit technisch oogpunt onvermijdelijk zijn, krijgen eerste prioriteit: de vervanging van de Merwedebrug en de Hagesteinsebrug, die beiden richting einde levensduur gaan. Prioritering van overige projectonderdelen vindt plaats op basis van hun bijdrage aan de doorstroming en het oplossen van flessenhalzen. Dit betekent dat de wegverbreding tussen Everdingen en Gorinchem op korte termijn is gepland en dat de aanleg van de tweede Merwedebrug start nadat de huidige Merwedebrug vervangen is. De realisatie van de Merwedebruggen en de Hagesteinsebruggen zal enkele jaren langer duren dan voorzien.

Werkzaamheden langere termijn
De Houtensebrug en de Keizersveerbruggen verkeren nog in prima staat. Daarom komen deze projectonderdelen later aan bod. Alles blijft gericht op het bereiken van het einddoel; het uitvoeren van het hele Tracébesluit en verbetering van de bereikbaarheid op deze belangrijke Noord-Zuidverbinding.

Verbetering A27 Houten - Hooipolder

Op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Houten staan dagelijks lange files. Daarom verbreedt en vernieuwt Rijkswaterstaat de A27 de komende jaren over een lengte van 47 kilometer. Ook worden vier grote bruggen aangepakt, spitsstroken aangelegd en ongeveer 60 viaducten en duikers voor watergangen aangepast. Zo rijdt het verkeer in de toekomst beter door en verbetert de leefbaarheid door minder files en sluipverkeer in de regio.