Bedrijf van het kwartaal: Expo Trading
Al bijna vijftig jaar ontwerpt, fabriceert en importeert Expo Trading Holland (ETH) trendy lampen, lichtbronnen en schakelmateriaal. Gorcums design bij uitstek. Sinds 2018 gebeurt dat allemaal vanuit een veel groter en volledig gerenoveerd onderkomen in Gorinchem-Oost. Hier maakt ETH een nieuwe, stevige groeispurt door. Mede, het is echt waar, dankzij corona.
We konden maandenlang nauwelijks naar buiten en dus maakten we er thuis maar het beste van. De betere meubelzaken, verlichting-speciaalzaken en verlichting-webshops deden dan ook goede zaken in coronatijd. En dat zijn precies de klanten van Expo Trading, het bedrijf van oprichter Koos Eshuis en zijn zoon en opvolger Sietse. Ook hun eigen online winkel, het enkele jaren geleden opgerichte Gloeilicht.nl, groeide als kool. ‘Gloeilicht is de grootste klant geworden van ETH’, vertelt Sietse Eshuis. ‘Tijdens de tweede lockdown, die in de donkere maanden viel, verdrievoudigde de omzet zelfs. Het normaliseert inmiddels wel hoor, maar we hebben mooie stappen gezet.’
Niet dat het vanzelf ging. China is ten slotte altijd een soort tweede thuis geweest voor Koos en Sietse Eshuis. Meerdere malen per jaar reizen ze er normaal gesproken naartoe om beurzen te bezoeken, bij vaste fabrikanten langs te gaan en mogelijke nieuwe leveranciers te ontdekken. De armaturen en onderdelen van ETH komen niet alleen bij de alom bekende fabrieken vandaan, maar veelal van minder geijkte producenten, ‘dieper’ China in. Daarmee heeft ETH zich door de jaren heen onderscheiden.
Sinds 2019 is het contact met fabrikanten en agenten door corona echter noodgedwongen op afstand geweest. De enorme drukte in de Aziatische havens en de daardoor geëxplodeerde containertarieven resulteerden bovendien in onzekerheid over het vervoer en in prijsstijgingen. ‘Zo word je wel getriggerd om eens met andere ogen naar je productie te kijken’, relativeert Sietse Eshuis. ‘Als je in Europa produceert kun je met kleinere voorraden af, want het is dichterbij. Maar wij kennen de weg zó goed in China. Daarbij hebben wij de liquiditeit en de magazijnruimte om daar grote aantallen af te nemen. Bovendien is het voor kleinere concurrenten ook eenvoudiger om in Europa in te kopen. Dus voorlopig heeft China altijd mijn voorkeur.’
De magazijnruimte heeft ETH tegenwoordig op bedrijventerrein Oost I. Daar kan het bedrijf uitbreiden in eigen stad, nadat enkele jaren geleden even sprake was van nieuwbouw in Werkendam. ‘Aan de Spijksedijk, waar we in 1974 begonnen zijn, hadden we 700 vierkante meter ruimte. Aan de Nieuwe Wolpherensedijk, waar we twaalf jaar gezeten hebben, hadden we 3000 vierkante meter. Hier is alleen ons magazijn al 3000 vierkante meter groot en kunnen we bovendien drie hoog pallets stapelen. Dus dat is drie keer zoveel ruimte.’
Het pand aan de Galvaniweg 6 oogt als nieuw. De credits zijn voor Koos Eshuis, erkent Sietse. ‘Ik wilde liever nieuw bouwen. Dit pand was helemaal uitgewoond toen het te koop kwam. Maar Koos zag de mogelijkheden. We hebben het rigoureus verbouwd, echt helemaal gestript, en daardoor zitten we nu fantastisch.’
Nu de dagen weer korter worden breekt de drukke periode in het jaar aan voor ETH. Op het moment van spreken staan en hangen vele armaturen uit de nieuwste collectie in het kantoor van Sietse Eshuis. Voor het overgrote deel zijn de ontwerpen in Gorinchem bedacht. Nieuw is de toevoeging van een kleine collectie ‘basisverlichting’. ‘De plafonnières die je in de gang of de badkamer hebt hangen’, schetst Sietse Eshuis. ‘Dat marktsegment hebben wij bewust altijd laten liggen, maar we hebben ze nu toch en ze doen het erg goed.’
Nog een nieuwtje is de PUCC-lichtbron waar ETH het patent op heeft. Het licht zit hier ‘bovenop’ de fitting. Er zit dus geen glazen bol meer overheen. ‘Er wordt veel over gesproken, dat is gunstig. Onze naamsbekendheid wordt steeds groter. ETH is lang redelijk onder de radar gebleven, maar in de laatste jaren zijn er veel mensen met een goede visie in het bedrijf gekomen. Dat heeft geleid tot groei en goede resultaten. Met dit pand, de nieuwe producten en de verbreding van het assortiment op Gloeilicht.nl verwachten we de komende tijd nog meer stappen te zetten.’